Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

fredag 25 juni 2010

VAL 2010 Del 4

Svenska ekonomin.

Fredrik Reinfeldt brukar säga att det går bättre för Sverige än för de andra länderna i Europa. Och vist gör det det, men jag vill ändå påstå att det inte tack vare hans och hanns (M) leda politik som det gör det. Nej, det är tack vare en mycket bra socialdemokratiska regering i ledning av Göran Person som gjorde en enorm sanering av landets ekonomin och lyckades bygga en stark grund i Svenska ekonomin. Det är också tack vare svenska folket som har röstat nej till Euro som skapade en ett stort problem i många av Europas länder. En annan bidragande orsak är den låga räntan.

Ja naturligtvis är det viktigt att svenska folket handlar för det ger styrka för landets ekonomin men jag undrar hur stor betydelse har skattsänkningarna varit i denna fråga. Själv har jag fått ca 1500kr mer i månad i skattsänkningar men samtidigt det mesta har forsvunnit i höjd A-kassa avgiften, höjd bensinskatten, nya trafikförsäkringsregler m.m. Fastighetsskatt ersatt med fastighetsavgift men också en ny ränta har kommit på uppskovet. Detta gjorde att jag har nästan samma kostnad som förut. Och skulle jag få pengar efter detta så tänkte jag amortera på mina lån. Men det blev inget så länge. Så visst har köpkraften ökat för de som tjänar mest men smidigt har situationen försämrat för stor del av pensionärerna som har sett sina pensionerna sänkas. För de 1000tal nya arbetslösa.

Studenterna är och också en grupp som har fått knappast bättre. Sedan få man inte glömma de sjuka som inte har fått det bättre. De långtidssjuka som på en natt räknades inte längre som sjukskriva och en del av de lever nu för tiden på aktivitetsbidrag. De har eller inte fått något stören köpkraft. Och det finns andra grupper i samhället som har fått också sämre köpkraft.

Sedan måste jag säga att en orsak till ökat konsumtion just nu kan bero på att svenska folket har dragit kraftigt ner på sin konsumtion sedan krisen har börjat och vågade inte investera. Men nu har de som har jobb fått lite framtids tro och börjat konsumera mera.

Sedan är det så att en del av uppgången i den senaste tiden kan förklaras med att en store industrin ordergång och med försäljning av statens bolag och fastigheter.

Att påstå att en rödgrön regering inte kommer att klara att hantera den svenska ekonomin är bara skrämsel taktik från de borgliga. Dessa 3 partier har lyckats bra med nästan 20 budget de har lagt tillsammans. Så varför skulle det inte gå nu?

Inga kommentarer: