Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

torsdag 23 augusti 2007

Miljö del 4 panta mera

Att panta är ett utmärkt sätt att spara på miljö. Så jag blir ledsen när det går i visa fal åt fel håll. Sverige är riktigt vassa på när det gäller pantning av burkar och petflaskor men när det gäller glasflaskor så tycker jag att det går åt fel håll. För några år sedan (innan inträde i EU) kunde vi panta vin flaskor på Systemet och vi kunde panta de flesta öl flaskorna. Sedan ändrade reglerna som jag har hört och ”Vin och Sprit centralen” sluta att ta emot flaskorna. Pripps och Falcon hade retur på alla flaskor men sedan kom Carlsberg in och köpte båda två och nu dominerar de marknaden med sina egna engångsflaskor. Jag tycker att EU med Sverige i spetsen borde ta fram riktlinjer som leder till gemensam pant system i hela Europa och förbjuda engångsflaskor. Eftersom att det funkar så bra med pant systemet så tycker jag att det borde utvidgas till andra produkter också.

onsdag 22 augusti 2007

Kolektivtrafik i Stockholm

Kom på att tänka på en sak i dag när jag var på väg cyklande hem från jobbet och passerande förbi en buss som plockade upp ett antal passagerare. Om kollektivtrafik blir gratis kommer det att spara också tid, d.v.s. att det korta tiden mellan start och slut stationen p.g.a. att stämpling av biljetterna försvinner. Några sekunder per station blir många timmar för hela SL och tid är pengar brukar man säga. Det spar också miljö eftersom tomkörning minskar också.

tisdag 21 augusti 2007

Miljö del 3 Transporter

Transporter är en av de viktigaste framtidernas frågor anser jag. Och det är där vi kan göra en stor insats för miljön. När jag står framför äppelhyllorna på ICA så finns det att köpa äpple från nästan hela världen. Jag börjar fundera på varför jag ska köpa äpple från New Zelland eller Chile om det finns svenska eller europeiska äpplen för samma pris eller biligare. Vi måste sluta importera produkter lång härifrån när det finns bra utbud här. Ett annat exempel är att svensk kött skickas till polen för att stickas för att sedan skickas tillbaka för försäljning i Sverige. Det måste finnas något sett att hjälpa slakterierna i Sverige. Om man inte få ge de bidrag så borde man skatta transporterna hårdare.
Jag tycker att staten skulle stor satsa på utbyggnad av järnvägen så kapacitet ökas snabb för att kunna ersätta transporter med flyg, lastbilar och personbilar med tåg. SJ säger att ca 60 % av förseningarna idag beror på för låg järnväggskapacitet. Idag körs det alldeles för många lastbilar från Europa upp i Sverige istället för att använda tåg. En ökad spår kapacitet skulle leda till snabbare tåg trafik och vara en anledning för måna att föredra tåget.
Ett annat problem anser jag är alla transporter till och från små företag för hämtning av avfall.
På min arbetsplats Långholmen hotell och restaurang gör vi så att vi åker en, två ggr/vecka till återvinningscentralen med släpkärra lastat med papper, kartonger metal, batterier, lampor och mycket mer och på så sätt sänkte vi antal transporter till ön.

Panta panta panta mer blir nästa ämne jag tänker skriva om

söndag 19 augusti 2007

Miljö del 2 kollektivtrafiken i Stockholm

Om Stockholm ska gå i spetsen för att Sverige ska vara världsledare i miljöarbetet måste en stor förändring av avgiften i kollektivtrafiken göras anser jag.
Innan makt skiftet i lanstinget föra året fungerande ”20:an” väldigt bra och undersökningar visade att det gav lika bra effekt på minskning av trafik i stan som trängselavgiften gjorde.
Det ska inte vara så att det är biligare att ta bilen än att åka kollektivt.

I dag har Stockholm ett stort miljöproblem med utsläpp från trafiken. För att minska utsläppet så tycker jag att kollektivtrafiken bör vara gratis. Enligt landstingets budget för 2007 (sida 19)finansieras 56 % av kollektivtrafiken redan idag med skatteintäkter och stadsbidrag. De återstående 44 % kan finansieras på olika sätt. Jag tycker att allt överskott från trängselavgiften ska gå till kollektivtrafiken, Biljetthallarna kan byggas om, allt utrusning säljas vidare och nya butiker och kaffer öppnas i lokalerna. Personalkostnader minskar eftersom biljetthanteringen i spärrarna försvinner, samtidigt ökar skattintäkterna i och med de nya arbetstillfällen som skapas i nya butiker/kaffer som öppnas. Ökad satsning på reklam i tunnelbanevagnar och bussar kan ge extra inkomster. Det går säkert att hitta flera intäktsmöjligheter det lämnar jag till experterna. Skulle detta inte räcka så tycker jag att man ska titta på möjligheten att ökat den statliga anslaget.
En del besparningar görs genom att biljettillverkning upphör, lokalhyra minskar, bemanning av spärrar och biljettkontrollen tas bort vilket idag koster en hel del.

Fördelen med gratistrafik är att kontanthanteringen försvinner. Det spelar inget roll var i länet man bor, samma pris oavsett reslängd. Kollektivtrafiken blir betydligt billigare mot att ta den egna bilen vilket skulle kunna leda till att fler stockholmare lämnar bilen hemma och koldioxidutsläppen minskar. En sådan åtgärd kommer troligen också att öka turismen.

Samtidigt tycker jag att en satsning på flera vakter bör göras för att öka trafikantens säkerhet.

Nästa inlägg kommer att handla om transporter.