Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

fredag 25 januari 2008

Gör om prioritering av trafiksatsningarna del 2.

När man läser dokumentet 01952f55.pdf i regeringskansliets hemsida och ”Trafiklösning för Stockholmsregionen” i Finansdepartementet hemsida så kan man se att det finns planer på en hel del investeringar i Stockholmsregionen i de kommande åren. Men investeringarna på spårbunden trafik får vänta alldeles för länge. T.ex. ett förslag på en spårvagn längs busslinje 4 i Stockholm som är en viktig miljö investering får vänta till minst år 2020.
Samtidigt är det tänkt att investera minst 25 miljarder i de närmaste åren på ”förbifart Stockholm”. För att flera ska kunna använda kollektivtrafiken och lämna bilen hemma så måste stora investeringar på ökat kapacitet och förbättrat kvalitet i kollektivtrafiken göras. Så jag uppmanar er som bestämmer. Tänk mer miljömedvetet och gör om prioriteringslistan. Det är dags att inte bara prata om klimat hotet börja agera också.



Fortsättning följer.

måndag 21 januari 2008

Gör om prioritering av trafiksatsningarna del 1

Det är mycket stora investeringar i trafiken som måste göras i den närmaste tiden för att nå miljömålet för år 2020. Jag blev glad och inspirerat av en debatt artikel som 3 professorer skrev i DN den 19 jan. ”Fördubbla trängselskatten och slopa kringfartsleden”. För det är precis vad jag tycker. Om vi börja med att tänka på Stockholm så tycker jag att trängselskatten är som en stor kran som ska reglera trafiken i innerstaden. Högre avgifter = färre bilar. Plånboken styr det mesta. All överskott borde gå till kollektivtrafiksinvesteringar. Dagens kollektivtrafik räcker absolut inte och det därför kollektivtrafiksinvesteringar måste gå före nya väggar. Det är också helt fel att trängelskatten är avdrag gillt. De enda som borde befria från skatten är taxibilarna som kör miljöbilar samt Polis, ambulans, brandkår och andra akutbilar. Vill man att folk ska köpa nya miljöbilar så få man ge de en annan morot än befrielse från trängselskatten.

Fortsättning följer.