Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

tisdag 17 maj 2011

(M) lösning på alla samhällsproblem är sänkt skatt

Då var det dags igen. I dag kan jag läsa i Mitt i Huddinge att majoriteten tänker sänka skatten med 20öre från 1 jan. Jag blir hela 65kr rikare per månad samtidigt som skolorna får kämpa hårdare med sin ekonomi. T.ex. Segeltorpsskola som i veckan gick ut med att montessoriavdelningen kommer läggas nere. (Dem sa att det är p.g.a. få ansökningar, men det inte är hela sanningen). Klasserna i Huddinges skolor är för stora, Förskolas grupper är för stora. Barn till föräldralediga/arbetslösa får gå endast 15 tim/v på förskola. Nämnderna fick minskat anslag senast 2010. Hyresbostäder har inte byggts i kommunen på många år. Och lista är långt med åtgärder som behövs göras. Hur hjälper de 65kr min son som går i klass med 26 barn eller min arbetskamrats son som få plötsligt inte gå mer än 15tim/v på förskola bara för att han har fått en bror? Eller vad hjälper de 65kr mina barn som om några år ska flytta hem ifrån när inga hyresbostäder byggs och i dag är det kö på 200 sökande per lägenhet? Eller vad hjälper de 65kr de äldre som få det sämre eller de unga som inte få sommarjobb? Men det kommer inte som överraskning direkt. Redan föra året när kommen fick ett extra anslag från staten får att rädda jobb i den offentliga sektorn valde majoriteten i Huddinge att spara pengarna till framtida skattsänkningar som den vi ser nu. Väldigt oansvarigt med tanke på att experterna som säger att redan dagens skattenivå inte kommer att räcka om några år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Yossi.
Det är lärorikt med olika åsikter och jag vill bara göra några små förtydliganden.
Skatten sänks i samband med rekordstora satsningar i välfärden.
Drygt 37 miljoner kronor är riktade satsningar för nästa år - då är det bl.a i skolan som mycket av pengarna läggs och Huddinges unga som alltså får del av det.

Vad gäller skattesänkningen så har kommunen gjort undersökningar som entydigt visat att det är vad Huddinges invånare efterfrågar för att Huddinge ska vara en attraktiv kommun att bo och leva i.

Tiden i förskolan för barnen är också det något som den borgerliga majoriteten så sent som idag meddelade att de tänker utöka till 25 h/vecka för arbetslösa.
Detta för att det inte ska ske på bekostnad av kvaliteten med utökade barngrupper.

I tidningen Metro kunde jag i april/maj läsa ett reportage där en jämförelse gjordes över länets 26 kommuner och deras personaltäthet i förskolan. Där hamnade Huddinge på tredje plats på färst antal barn/personal.

Det här kallar jag utveckling och det kommer till följd av kommunens borgerliga majoritet!
Tess