Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

fredag 20 maj 2011

Ibland kan man bli förvånad.

I går när jag var på väg till Huddinge för en busstur med miljönämnden träffade jag en C-partist som bor på min gata och som är med i samma nämnd. När hon frågade mig om jag hade en blogg kom vi in på en politisk diskussion. Ja sa jag och berättade om min senaste inlägg om skattsänkningarna i Huddinge och hur fel tycker jag att det är. Hon blev ilsken och började koka. Det som förvånade mig var hennes syn på människor. Hon sa till exempel ” i Sverige finns det inte fattiga barn, alla barn får mat och har någonstans att bo” och när jag sa att många familjer har det svårt och tog upp olika situationer som att t.ex. inte alla barn har rådd med att följa på klassresan, sa hon ”barnens förälder super bort pengarna”. sedan påstår hon att det inte heller finns bostadslösa så jag erbjöd henne en tur i staden på natten för att se verkligheten. Hon sa också att det viktigaste är att alla har jobb ” i Kina har alla jobb och ingen klagar, i Sverige ska människor bara få och få”
Men att många i Kina jobbar i väldigt dåliga förhållanden ville hon inte kommentera.
När jag tog upp frågan om att Huddinges barn få gå endast 15 timmar på förskola om deras föräldrar råka bli arbetslösa och förklarade att förutom barnen som drabbas så drabbas även deras föräldrar som få väldigt få timmar att söka jobb, så svarade hon att det finns 24 timmar på dygnet. Sedan tyckte hon att det är rätt att man inte bygger hyresrätter. ”människor måste ta ansvar” sa hon. Ska du köpa lägenhet åt dina barn när de ska flytta hem ifrån, frågade jag. Jag fick inget svar.

Mer när jag tänker på vad hon sa blir jag mer förvånad. Personligt tycker jag att hon har en väldigt konstigt människor syn och hoppas verkligen att det inte speglar (C) i Huddinge.

Inga kommentarer: