Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

tisdag 21 september 2010

Var motståndet till RUT avgörande?

Carl Melin opinionschef på United Minds skriver idag i DN debatt om intervju med 1500 personer som röstat i riksdagsvalet. Enligt denna undersökning har 8% som röstade (S) 2006 bytt till (M) i årets val. Undersökning visade också att det var 3 huvudorsaken till blockbytte, 37% bytte p.g.a. av (S) hållning till RUT, 32% samarbete med (V) och 26% (S) hållning till kärnkraften. Så det visar att Monas motståndare inte hade någon betydelse. Stämmer detta så skulle man tolka det att det största misstaget var att ge sig på RUT. Jag tycker att inte samarbeta med (V) och (MP) skulle ge Reinfeldt möjlighet att genom hela valrörelsen angripa de rödgröna och påstå att det skulle vara en svag alternative till de 4 borgerliga partierna och då kunde vi förlora troligen andra väljare. Men att ca 2% av (S) väljare gick över p.g.a. (S) kärnkraftsmotståndet tycker jag är tråkigt. Vi borde vara tidligare med att kärnkraft inte är bra framtidsenergikälla och blir omodernt när den bli färdigt byggt. Både i Finland och Storbritannien har de problem med de nya kärnkraftanläggningarna de håller på med att bygga. De har blivit både kraftigt försenade och dyrare. Istället skulle man satsa dessa pengar på andra miljöanpassade energikällor. Därför tycker jag att vi bör försätta med vår linjen med kärnkraft avveckling så fort vi har byggt ut alternativen.

Inga kommentarer: