Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

söndag 19 augusti 2007

Miljö del 2 kollektivtrafiken i Stockholm

Om Stockholm ska gå i spetsen för att Sverige ska vara världsledare i miljöarbetet måste en stor förändring av avgiften i kollektivtrafiken göras anser jag.
Innan makt skiftet i lanstinget föra året fungerande ”20:an” väldigt bra och undersökningar visade att det gav lika bra effekt på minskning av trafik i stan som trängselavgiften gjorde.
Det ska inte vara så att det är biligare att ta bilen än att åka kollektivt.

I dag har Stockholm ett stort miljöproblem med utsläpp från trafiken. För att minska utsläppet så tycker jag att kollektivtrafiken bör vara gratis. Enligt landstingets budget för 2007 (sida 19)finansieras 56 % av kollektivtrafiken redan idag med skatteintäkter och stadsbidrag. De återstående 44 % kan finansieras på olika sätt. Jag tycker att allt överskott från trängselavgiften ska gå till kollektivtrafiken, Biljetthallarna kan byggas om, allt utrusning säljas vidare och nya butiker och kaffer öppnas i lokalerna. Personalkostnader minskar eftersom biljetthanteringen i spärrarna försvinner, samtidigt ökar skattintäkterna i och med de nya arbetstillfällen som skapas i nya butiker/kaffer som öppnas. Ökad satsning på reklam i tunnelbanevagnar och bussar kan ge extra inkomster. Det går säkert att hitta flera intäktsmöjligheter det lämnar jag till experterna. Skulle detta inte räcka så tycker jag att man ska titta på möjligheten att ökat den statliga anslaget.
En del besparningar görs genom att biljettillverkning upphör, lokalhyra minskar, bemanning av spärrar och biljettkontrollen tas bort vilket idag koster en hel del.

Fördelen med gratistrafik är att kontanthanteringen försvinner. Det spelar inget roll var i länet man bor, samma pris oavsett reslängd. Kollektivtrafiken blir betydligt billigare mot att ta den egna bilen vilket skulle kunna leda till att fler stockholmare lämnar bilen hemma och koldioxidutsläppen minskar. En sådan åtgärd kommer troligen också att öka turismen.

Samtidigt tycker jag att en satsning på flera vakter bör göras för att öka trafikantens säkerhet.

Nästa inlägg kommer att handla om transporter.

Inga kommentarer: