Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

tisdag 28 augusti 2007

skatteväxling

Jag tycker om ordet skatteväxling. Jag anser att det skulle användas oftare t.ex. på matvaror, drivmedel & energi. En period köpte jag endast ekologiskt mjölk, men när jag har blivit pappa och började räkna på vad det kostade familjen varje år, så insåg jag att det blir skillnad på nästan 1000kr endast för mjölken. Jag slutade köpa ekologiskt mjölk. Där kommer in skatteväxling. Skulle alla varor som klassas som ekologiska få en skattrabatt samtidigt som en motsvarande ökning ske på icke ekologiska produkter så skulle det vara vart att gå över till de ekologiska produkterna. Samma gäller drivmedel. En högre bensin skatt mot att skatten på alternativt bränsle som gas & etanol tas bort skulle göra det lönsamt att köra ekologiskt bodde för plånboken och miljön. En högre bensin skatt skulle kunna användas också för ännu högre miljöbilrabatt. När det gäller energi skulle en stor satsning göras på att ta bort alla olja drivna pannor. Med t.ex. ökat skatt på olja mot rabatter på alternativ som fjärvärme, bergvärme eller pellets. Hemma hade jag direkt värkande el som jag har bytt delvis mot luftvärmepump och några nya element och minskat el förbrukningen med ca 30 %. Jag tycker att sånt skulle premieras för att få flera att göra såna investeringar på ca 30000kr.

Inga kommentarer: