Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

söndag 26 augusti 2007

Skatter - Förmögenhetskatt & fastighetsskatt

Skatter är ett intressent ämne tycker jag. Utan skatter skulle det inte funka men det finns bättre och sämre skatter. Förmögenhetskatt är ett exempel på en skatt som är mindre bra. De som har mycket pengar se till att ha de utomlands och slipper betala.
Det blir medelklasen som få betala. Fasighetsskatten är en bra skatt, det går inte att flyta utomlands. Problemet med dagens fastighetsskatt är att den är fel och orättvis som det är utformat. Det måste vara fel att den går upp hela tiden.
Jag tycker att fasighetsskatt ska bestämmas i samband med husets inköp och inte ändras sedan. På så sett kan en köpare planera sina kostnader och inte bli överraskat när den går upp. Jag kom ihåg när Göran Persson sa när procent satsen gick ner till 1 % att det inte är mening att staten ska tjäna mera pengar än vad som är tänkt. När husets värde går upp så sänks procentsatsen. Jag förstå inte varför inte Göran Persson såg till att sänka procentsatsen till exp. till ½ % när han var statsminister. Nu använde de borliga partierna just fastighetsskatt för att öka sina opinionssiffror.

Inga kommentarer: