Om mig

Mitt foto
Segeltorp, Huddinge, Sweden
Jag heter Yossi Sigal och har många intressen, bl.a. är jag intresserad av ekonomi, miljö och politik. På min fritid gillar jag att cykla, simma, jobba i trädgård och snickra i huset. Men det viktigaste för mig är min fru och våra underbara barn.

onsdag 15 augusti 2007

Den amerikanska modellen

Jag tycker att regerings politik kommer leda till en ännu svårare situation för dem som hamna utanför skyddsnätet. För många år sedan var jag i USA och såg en man som sprang mellan hamburgarrestauranger och åt upp resterna på borden. Han är en tippisk amerikan som hamnat utanför skyddsnätet. En vän till mig berättade att hon har en vän som bor i Canada. Han vågade inte ta mer än en vecka semester i rad för att han var red att inte ha jobb när han kom tillbaka. Detta är ännu ett exempel på den amerikanska modellen. Regeringen vill ha mer rörlighet i arbetsmarknaden. I Amerika är inte ovanligt att människor flyttas tusental km för arbetens skull. Jag tycker att det skulle vara konstigt att kräva från en svensk familj att flytta till Irland eller Italien för att pappa eller mamman har blivit arbetslösa och där finns jobben.
Troligen struntar regeringen i att barnen har kompisar här och att alt utanför arbetet finns här. Vänner aktivitter mm. Att ett jobb är väldigt viktigt vet jag men den handlar om 40 av veckans 168 timmar. Se till att de få jobb har istället.

Inga kommentarer: