Det är mycket stora investeringar i trafiken som måste göras i den närmaste tiden för att nå miljömålet för år 2020. Jag blev glad och inspirerat av en debatt artikel som 3 professorer skrev i DN den 19 jan. ”Fördubbla trängselskatten och slopa kringfartsleden”. För det är precis vad jag tycker. Om vi börja med att tänka på Stockholm så tycker jag att trängselskatten är som en stor kran som ska reglera trafiken i innerstaden. Högre avgifter = färre bilar. Plånboken styr det mesta. All överskott borde gå till kollektivtrafiksinvesteringar. Dagens kollektivtrafik räcker absolut inte och det därför kollektivtrafiksinvesteringar måste gå före nya väggar. Det är också helt fel att trängelskatten är avdrag gillt. De enda som borde befria från skatten är taxibilarna som kör miljöbilar samt Polis, ambulans, brandkår och andra akutbilar. Vill man att folk ska köpa nya miljöbilar så få man ge de en annan morot än befrielse från trängselskatten.
Fortsättning följer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar